Wereldburgers is een van de restaurants dat sinds enige tijd is aangesloten bij FoodDrop. Een verrijking voor de duurzame bezorgdienst, want de burgers van deze zaak zijn burgers om nooit te vergeten. Wij zijn langs geweest bij Jacob Waninge, de baas achter de grill, voor een gezellig gesprek. Voor een paar medewerkers van FoodDrop is hij overigens geen onbekende: hij was namelijk onze aardrijkskunde- en economieleraar geweest.

Bedankt dat je ons even te woord wil staan! Zou je mij het een en ander kunnen vertellen over Wereldburgers? Wat was je visie toen je begon?

Ja, dat is niet zo heel moeilijk. Ik dacht, ‘waar kan je een goede hamburger eten, met vlees waarvan je weet waar het vandaan komt?’ Het aanbod was heel beperkt, dus toen besloot ik het zelf maar te doen. We werken met biologisch vlees, waarvan de herkomst altijd duidelijk is. Het restaurant moet gemoedelijk en relaxed zijn, heel makkelijk en toegankelijk. Verder niet moelijk doen, gewoon heerlijk eten. That’s it. Wel van hoge kwaliteit, we gaan alleen voor het allerbeste.

Duidelijk! En waar komen de producten waarmee je werkt vandaan?

We hebben een mix van biologisch, duurzaam en lokaal. Wat we van dichtbij kunnen halen, halen we van dichtbij. Zoals de aardappels waar we zelf de frieten van maken. De boer komt dat zelf leveren. Het brood komt vers van de bakker en het vlees is altijd biologisch en komt van De Groene Weg. Behalve het wagyuvlees en varkensvlees, dat komt rechtstreeks van de boer. Het vlees is dus altijd biologisch en het brood komt van dichtbij. We zijn dus niet 100% biologisch, maar we gaan wel heel bewust om met wat we verkopen.

En dit is een idee waar je al jaren mee bezig was?

Ja ik ben hier al 3 jaar bezig, maar dit idee zat al 10 jaar in mijn hoofd. Eigenlijk 13 jaar dus. Toen ik jullie les gaf was ik hier stiekem al mee bezig!

Je had dus een carrièreswitch gemaakt! Dit idee verwerkte je toen ook in de lessen?

Ja zeker, ik had een heleboel parallelklassen en elke klas moest een eigen bedrijf opstarten. Een van de eisen was dat het bedrijf duurzaam moest zijn. Onderwerpen als ‘hoe om te gaan met afval’ en ‘energie’ kwamen dan aan bod.

Dat is mooi dat je dat zo tot uiting hebt gebracht! Heb je verder nog grote ideeën voor Wereldburgers in de toekomst?

Nou, wij gaan voor de langzame groei. Ook al gaat het best wel hard, haha. Maar niet in de zin van ‘ik wil de komende 5 jaar 10 vestigingen’ of zo, dat zijn niet mijn ambities. Het gaat nu lekker zoals het gaat. Een zaak is immers al heftig, dat is al meer dan een volle werkweek. Dan krijg je ook andere rollen en ik weet niet of ik zulke rollen wel leuk vind.

Ja, het moet natuurlijk wel leuk blijven.

Ja en ik vind het contact met de mensen ook leuk namelijk. Als ik dat contact kwijt zou raken, weet ik niet of ik het dan leuk zou vinden om een nieuwe vestiging te openen.

Dat snap ik. Ik zag dat jullie ook aan wedstrijden mee hebben gedaan?

Ja, ik kan zelf denken ‘ik lever kwaliteit’, maar het mooiste is dat dat ook erkend wordt door een onafhankelijke jury met echte burgerkennis. We doen een keer per jaar mee aan de landelijke bakwedstrijd en we hebben twee keer in de finale gestaan. En twee keer in de finales hebben we de top 5 gehaald.

Dat is heel mooi! En is dat dit jaar weer geweest?

Ja, dit jaar waren we 5e geworden. We hadden een heel andere burger dan de rest. Dit jaar hadden we een lamsburger, vorig jaar een runderburger. We doen het elke keer anders.

Veranderen jullie ook regelmatig van kaart door nieuwe gerechten te verzinnen?

Wij veranderen wel veel en proeven vaak, maar voordat een gerecht de kaart haalt, heeft het best wel wat tijd nodig. Ik denk één keer in het half jaar of zo… Dit is denk ik de 7e kaart in 2,5 jaar. We veranderen wel vaak iets in het assortiment, niet alleen de burgers. We hebben bijvoorbeeld wel vier nieuwe burgers en het bierassortiment veranderd en we hebben verschillende soorten taart die gebakken worden door iemand anders.

Ah, dat gebeurt door iemand anders.

Ja, ik kan wel hamburgers bakken, maar geen taarten haha.

Haha nee dat zou ik dan ook niet doen. Wat vind je verder van de samenwerking met FoodDrop, zat je er sowieso aan te denken om te bezorgen?

Nou nee eigenlijk niet, we hadden dat bewust niet gedaan. Het is heel lastig als je weet dat je een kwaliteitsproduct hebt gemaakt en het dan uit handen moet geven. Soms lees ik recensies van bezorgingen en dan denk ik ‘dat wil ik niet met iets dat ik heb klaargemaakt’. Toen kreeg ik contact met FoodDrop en dat was gelukkig een heel ander verhaal. Je hebt contact, je hebt feedback en ik daar wilde ik wel een poging mee wagen. Dat hele verhaal klopte wel en dat klopte bij ons.

Dus jullie pasten wel bij elkaar qua visie.

Ja. We hebben niet de ambitie om bezorgrestaurant te worden, maar voor de mensen die een bewuste keuze willen maken en een biologische burger willen hebben maken we graag een uitzondering. Ik heb echter nog niet veel reclame gemaakt voor FoodDrop, want anders wordt het hier wel erg druk. De vraag moeten we natuurlijk wel aan kunnen, want zo snel als bij de McDonald’s zal het niet gaan. Mensen weten gelukkig wel dat het bereiden van een goede burger wat meer tijd kost. Wij hebben dat goed met FoodDrop afgestemd. Zodra wij klaar zijn, wordt de bestelling opgehaald. Timing is dus bij ons allebei heel belangrijk.