Wauw, Croissanterie Pigalle. Een van mijn eerste herinneringen als student in Groningen. Ik was er al een hele tijd niet meer geweest, maar ik begreep weer waarom ik hier graag kwam en waarom ik deze plek iedereen aanraadde. De geur van de heerlijke verse broodjes, de huiselijke sfeer en de aangename drukte. Sterker nog, het was veel drukker dan een paar jaar geleden. Met moeite konden mensen nog aan een tafeltje komen. Dit komt onder andere door de aanpak van Julian Smit en zijn zus Annemariek Smit, die 4 jaar geleden Croissanterie Pigalle nieuw leven hadden ingeblazen.

Al 30 jaar dé lunchzaak van Groningen
Croissanterie Pigalle is al 30 jaar een begrip in Groningen. Toen lag eigenaar Julian Smit zelf nog in de wieg. Vier jaar geleden heeft hij de croissanterie samen met zijn zus overgenomen. Met resultaat, want iedereen die daar eet gaat goed gevuld en zeer tevreden de deur uit. Het is niet zomaar dat Croissanterie Pigalle een hoge notering heeft op TripAdvisor. Julian noemt het de bekroning op het harde werk dat zij de afgelopen jaren hebben geleverd. ‘Je moet áltijd je best doen. Dat zit in onze aard. Het eten moet goed zijn en het personeel oprecht vriendelijk. Daar komen mensen voor terug.’

Croissanterie Pigalle is verre van gewoon
Voordat Julian met Annemariek de croissanterie overnam, had hij al veel ervaring opgedaan in de horeca. Hij had in verschillende restaurants gewerkt, waar lekker werd gekookt. Ook daar werkte hij samen met zijn zus; hij in de keuken en zij in de bediening. Een van de belangrijkste dingen die hij had geleerd tijdens die jaren, is het mensen naar de zin maken. Door lekker en goed eten te serveren en ze met een fijn gevoel naar huis laten gaan. Dat is dan ook de visie die is meegenomen naar Croissanterie Pigalle. Het eten moet van uitstekende kwaliteit zijn. Het imago van een croissanterie is over het algemeen dat je er alleen een snel broodje kunt halen. Mensen verwachten misschien niet dat je er uitgebreid en ook luxe kunt lunchen. Julian: ‘Ik heb mensen die in de rij staan wel eens horen zeggen dat ze de quiche niet willen bestellen, omdat die vast kant-en-klaar zal zijn. Het tegendeel is echter waar: alle quiche, soep en taarten maken we hier zelf.’

Het aanbod
Wat Croissanterie Pigalle zo’n fijne plek maakt, is dat er voor iedereen iets lekkers te eten is. Als je iets simpels wilt eten zoals een broodje kipkerrie of een croissant met kaas, dan kan dat. Wil je een specialer broodje met rivierkreeftjes? Prima, is ook mogelijk. Een rijkelijk belegd broodje uit de oven? Het kan al-le-maal. Hiermee bedient Pigalle nu de hele markt. Het is zelfs mogelijk om er ’s ochtends vroeg te ontbijten. Voor maar € 9,95 biedt Croissanterie Pigalle een uitgebreid ontbijt aan, waar mensen die in hotels verblijven al gauw € 15 tot € 20 voor betalen. Dan is de keuze gauw gemaakt.

Op het gebied van duurzaamheid gaat Pigalle ook met de tijd mee. Zo wordt de speciaal voor Pigalle ontwikkelde Bourgondische bol bereid met duurzaam speltmeel. Dit meel wordt gemaakt in de regio en komt van spelt van Groninger grond. Verder komen al het vlees en de kazen waarmee de broodjes belegd worden vers van de markt om de hoek.

De toekomstplannen van Croissanterie Pigalle
Julian: ‘Als je een drukke zaak als Pigalle draait, ben je nooit klaar. We hebben altijd projecten lopen om systemen en het interieur te verbeteren.’

Ik vind de zaak zelf in ieder geval lekker huiselijk. Een keer wat anders dan die saaie, industriële lunchzaken die al snel worden omschreven als ‘hotspot’. Waar je teveel betaalt voor eten dat niet lekker is. Bij Pigalle zul je dit niet aantreffen, maar simpelweg genieten van je ontbijt of lunch.

De samenwerking met FoodDrop
De komst van FoodDrop was voor Julian ideaal. Voorheen bezorgde hij wel eens zelf, maar het is lastig omdat Croissanterie Pigalle in de binnenstad zit. Met een Piaggo wilde hij de bestellingen afleveren, maar hij mocht er niet mee door de binnenstad rijden. FoodDrop biedt gelukkig de ultieme uitkomst.

Tot slot
Julian prijst zich gelukkig met het geweldige team dat zij hebben, anders was Pigalle niet zo sterk gegroeid. Iedereen heeft hart voor de zaak en straalt positiviteit uit. Daardoor blijven mensen ook terug komen. Het team staat overal open voor. Zo gaat Croissanterie Pigalle altijd met de tijd mee. Ik zeg, op naar de volgende 30 jaar!